EU

O szkle

Jako architekci stale poszukujemy właściwych tekstur i wzorów dla projektowanych powierzchni, aby uatrakcyjnić specyfikę/unikalność i wygląd naszych projektów oraz aby zharmonizować różne elementy projektu. Zawsze są nowe trendy do naśladowania, a elementy kulturowe i historyczne do rozważenia. Podczas, gdy niektóre powierzchnie w projekcie mogą być wykonane z materiałów naturalnych, takich jak kamień, drewno lub metal, inne mogą być wykonane z materiałów wytworzonych. Często wymagania budżetowe lub funkcjonalne dyktują stosowanie „sztucznie” produkowanych powierzchni, nawet jeśli preferowany jest wygląd naturalnego materiału.

Szkło jest jednym z najpopularniejszych materiałów, spełniające wymagania funkcjonalne i ekologiczne, które są przeznaczone do wykańczania powierzchni obiektów architektonicznych. Dzięki powszechnej dostępności, relatywnie niskim kosztom i zaletom energooszczędności, doskonale nadaje się do szerokiej gamy zastosowań na powierzchniach zewnętrznych i wewnętrznych. Co więcej, różnorodność wyglądu powierzchni dostępna jest dzięki możliwości drukowania na szkle i prawie każdy projektant w jakiś sposób wykorzystuje drukowane powierzchnie ze szkła: w obiektach sprzedaży detalicznej, budownictwie mieszkaniowym, budynkach użyteczności publicznej, budynkach biurowych, projektach urbanistycznych lub innych.

Szkło może być wykorzystywane do tworzenia nowych i unikalnych wzorów powierzchni zewnętrznych i wewnętrznych, które są piękne i funkcjonalne. Stosowane na elewacjach, balustradach, balkonach, okładzinach ściennych, podłogach z płytkami ceramicznymi, okładzinami kuchennymi, drzwiami, a nawet mebla- mi, szkło może naśladować projekt powierzchni z naturalnych materiałów, takich jak drewno lub marmur; lub może przybrać kreatywny i niepowtarzalny wygląd specjalnie zaprojektowany do projektu.

Technologie do zdobienia powierzchni szkła

Dostępne są trzy główne technologie zdobienia szkła z wykorzystaniem technik drukarskich. Istniejące technologie są zróżnicowane pod względem atramentów, drukarek i oprogramowania – i każdy oferuje różne stopnie trwałości i uniwersalności.

Sitodruk zapewnia wysoką trwałość, nadaje się do powierzchni zewnętrznych i wewnętrznych. Atramenty są przenoszone na podłoże przez siatkę, w której wykonany jest szablon z obszarami „zablokowanymi” na przenikanie atramentu, w celu odtworzenia zaprojektowanego wzoru. Technika ta jest ograniczona do wzorów łączących maksymalnie cztery kolory. Ponieważ występują wysokie koszty stałe i bardzo długi czas przygotowania, sitodruk nadaje się tylko do bardzo dużych ilości szklanych paneli o takim samym wzorze zdobienia.

Druk cyfrowy UV wykorzystuje organiczne atramenty, które są nanoszone na szkło i suszone przez lampy UV. Jako technologia cyfrowa, ta metoda oferuje możliwość łączenia nieograniczonych kolorów w tym samym projekcie. Bez stałych kosztów lub czasu konfiguracji jest przydatny dla małych ilości i niestandardowych zamówień, w których każdy panel jest inny. Jednak ze względu na ograniczenia dotyczące trwałości i odporności na zarysowania, możliwości zdobienia powierzchni szkła są ograniczone.

Druk cyfrowy atramentami ceramicznymi to najbardziej innowacyjna i wszechstronna technologia do zdobienia powierzchni na szkle. Z jednej strony cyfro- wy druk ceramiczny umożliwia korzystanie z nieograniczonej palety kolorów, aby stworzyć prawie każdy ob- raz. Same tusze są niezwykle trwałe, podobnie jak te stosowane w sitodruku, w których stosuje się pigmenty w postaci pasty. Przykładowo, witraże wykonane tą techniką mogą wytrzymać setki lat bez depigmentacji, nawet w przypadku ekspozycji na żywioły i ekstremalne warunki pogodowe. Trzeba dodać do tego zdolność naśladowania wyglądu powierzchni dowolnego materiału, takiego jak drewno, marmur lub stal, oraz możliwość drukowania dowolnego wzoru, takiego jak złożone arabeski, lub dowolnego fotorealistycznego obrazu.

Te cechy całkowicie zmieniają sposób, w jaki patrzymy na szkło dla architektury. To prawda, że jako architekci wielu z nas nie chce korzystać z nowych technologii, być może dlatego, że obawiamy się, że z biegiem czasu trendy w budownictwie ulegną zmianie,  a materiały stracą swoją przewagę. A może nie jesteśmy pewni, że drukowane materiały wytrzymają zmieniające się warunki klimatyczne, zagrażając integralności zarówno architekta, jak i samego budynku.

Na szczęście są wśród nas odważni architekci, którzy byli gotowi rzucić wyzwanie koncepcjom architektonicznym, i którzy sięgnęli po nowe materiały i technologie, sprawdzające się z biegiem czasu.

Projekty w dowolnej skali, z cyfrowym nadrukiem ceramicznym na szkle

Do niedawna musieliśmy głównie wybierać materiały powierzchniowe, widząc tylko niewielką próbkę po- wierzchni i na tej podstawie integrując materiał i wzór na 

całej powierzchni. Jednak przy cyfrowym ceramicznym nadruku na szkle jest zupełnie inaczej. Zamiast wybierać tylko według próbki, możemy teraz stworzyć elastyczny projekt z nieograniczoną ilością wariacji. Możliwość druko- wania wszystkiego, co możemy sobie wyobrazić na szkla- nej powierzchni, uwalnia nas od ograniczeń decyzji pro- jektowych opartych wyłącznie na próbkach o małej skali.

Łatwość wykonywania różnorodnych efektów graficz- nych za pomocą druku cyfrowego na szkle pozwala nam zaprojektować pełny obraz w każdym szczególe. Niezależ- nie od tego, ile tafli szkła jest używanych na elewację, moż- na zaprojektować całą fasadę jako jedną powierzchnię.

Dodatkową korzyścią z zastosowania cyfrowego druku ceramicznego na zewnętrznych powierzchniach szklanych jest to, że dostępne są programy komputerowe pomagające w obliczaniu energooszczędności szkła. Na przykład narzędzie internetowe Dip-Energy oblicza ilość światła przechodzącego przez szkło i wartość współczynnika zacienienia SHGC dla szkła zadrukowanego za pomocą cyfrowego obrazu, na podstawie przesłanego pliku cyfrowego zaprojektowanego obrazu. Dzięki możliwości określenia kluczowych wartości wydajności energetycznej, nawet jeszcze przed zadrukowaniem szkła, architekci mogą rozważać różne aspekty projektu, dostosowując go tak, aby uzyskać wyższe oceny LEED, BREEAM i innych akredytacji zrównoważonego rozwoju.

Rzeczywiste przykłady możliwości zdobienia powierzchni szklanych

Rzućmy okiem na dwa bardzo różne przykłady zastosowania cyfrowego druku na szkle z wykorzystaniem farb ceramicznych, aby zobaczyć, w jaki sposób można korzystać z tej technologii w różnych miejscach, z różnymi koncepcjami i technikami. Projekty te mogą dać wyobrażenie o tym, jak można wykonać własny projekt powierzchni jako integralny i znaczący składnik w recepcie na interesujący projekt architektoniczny.

Gmach sądu Montmagny, historyczny budynek z 1865 roku, to projekt renowacji w Kanadzie, który ma fasadę z drukowanych tafli szkła ze wzorem naśladu- jącym naturalne drewno. Projekt został zrealizowany przez konsorcjum architektów CCM2, Group A i Roy- -Jacques, a nadruk został wykonany przez Laurier Glass.

Architekci wykonali zdjęcia w wysokiej rozdziel- czości drewnianych paneli użytych we wnętrzach i wykorzystali je do stworzenia sześciu różnych projektów. Obrazy wydrukowano na 170 panelach ze szkła o grubo- ści 6 mm i zainstalowano naprzemiennie, aby uniknąć po- wtórzenia na tej samej fasadzie. Integracja cyfrowego dru- ku ceramicznego podniosła wysokie kryteria ekologiczne budynku, pomagając mu uzyskać złoty certyfikat LEED.

Jako zupełnie inny projekt i sposób wykorzystania szkła, należy wziąć pod uwagę Katedrę Cardboard w Christchurch w Nowej Zelandii. Budynek został zbudowany jako tymczasowy zamiennik historycznej i kultowej katedry, która została zniszczona podczas trzęsienia ziemi. Posiada 12-metrową, cyfrowo wydrukowaną szklaną fasadę zaprojektowaną przez architekta Shigeru Ban. Firma Metro Performance Glass wy- korzystała fotografie oryginalnego okna witrażowe- go, przenosząc obrazy i drukując je bezpośrednio  na 49 trójkątnych panelach szklanych o wysokości 1,2 metra. Możliwość łatwego dostosowania poziomów przezroczystości nadaje szkłu wygląd witrażu. Nowe okna mogą oddawać hołd przeszłości dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii cyfrowego druku szkła ceramicznego. 

Niezrównane możliwości projektowania ozdobnych powierzchni

Te dwa przykłady i dziesiątki innych projektów zawierających wysoce pomysłowe i jednocześnie wysoce funkcjonalne wzornictwo powierzchni po prostu nie byłyby możliwe przy użyciu innych technologii drukowania szkła. Kreatywne i innowacyjne możliwości cyfrowego druku ceramicznego szkła na zewnętrznych powierzchniach projektów architektonicznych mogą otworzyć nowy świat możliwości projektowania po- wierzchni elewacyjnej.

Współpraca Dip-Tech z liderem branży Ferro Corporation: Dip-Tech połączył siłyz Ferro w celu opracowania i dostarczenia zaawansowanych produktów i rozwiązań na światowy rynek szkła.

Autor: Niv Raz

Aby uzyskać więcej informacji o produktach DIP-TECH skontaktuj się z:

 

Michał Siergiejewicz
gsm: +48.609.685.877
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Tomasz Świątkowski
gsm: +48.693.451.606
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.